Friday, January 27, 2012

Vaalikone 2012 :ssa ennätysmäärä kävijöitä.

Vaalikone 2012 liikenne 7.1 - 26.1.2012

Kun presidentinvaalien ensimmäinen kierros päättyi, alkoi Vaalikone 2012 :ssa käydä viuhka. Ihmiset ovat käyneet myös aktiivisesti antamassa ehdokkailleen virtuaaliääniä. Haaviston äänimäärä on noussut tänä aikana noin 30 000 ääntä ja Niinistön noin 15 000.

Keskusvaalikoneen uusi ominaisuus virtuaaliäänestyksen yhteydessä on mahdollistanut sen, että sen kautta voi käyttäjä helposti kehoittaa myös muita äänestämään ehdokastaan. Äänestyskehoituksen voi jakaa Facebook -kavereille, mutta myös ehdokkaan Facebook sivulle.


Kyseinen Vaalikone 2012 -ominaisuus on otettu lämpimästi vastaan ja sitä on käytetty todella paljon. Haaviston kannattajat ovat olleet tässä sosiaalisen jakamistyökalun käyttämisessä reilusti aktiivisempia, mutta nyt myös Niinistön kannattajat ovat tämän ominaisuuden löytäneet. Mielenkiintoista tosiaan on, että Iltasanomien gallup (Niinistö:65%, Haavisto:35%) ja Keskusvaalikoneen virtuaaliäänestystulos (Haavisto:58%, Niinistö:42%) ovat keskenään lähes päinvastaiset.

Johtopäätöksenä voi vetää, että edelleen Haaviston kannattajat ovat sosiaalisessa mediassa aktiivisempia. No niinkuin Niinistön Facebook -sivuilla on kommentoitu: "oikea äänestys ratkaisee" ja "tosiäänestäjät ovat muualla kuin verkossa" ovensuugallupit saattavat olla kuitenkin luotettavampia lähteitä kuvaamaan suosiotilannetta. Olen kuitenkin varma, että suuri sosiaalisen median aktiivisuus hyödyttää ehdokkaita todellisen suosion kasvattamisessa.

Sosiaalisessa mediassa voivat pienetkin kansanliikkeet näyttää paljon kokoaan suuremmalta ja saada siten myös ne todelliset massatkin liikkeelle, kuten Arabikevät, Occupy Wallstreet sekä Suomen presidentinvaalien 2012 ensimmäinen kierros ovat osoittaneet.



No comments:

Post a Comment